Złośliwość rzeczy martwych polega na tym, że psują się one zawsze wtedy, gdy akurat albo nie mamy za bardzo pieniędzy, albo lada moment mamy przyjąć gości, albo kompletnie nie wiemy, do kogo zwrócić się po pomoc. Doświadczają tego również Polacy mieszkający na Wyspach. Jesteśmy przekonani, że choć raz przytrafiła Ci się np. drobna awaria instalacji elektrycznej czy wodociągowej. Aby w przyszłości uniknąć nerwów, warto z góry wiedzieć, jak znaleźć fachowca w UK.
Fachowcy z UK w Internecie
Fachowca najłatwiej jest dziś znaleźć w sieci. Oczywiście nadal ogłoszenia są publikowane w lokalnej prasie, ale znacznie szybciej i taniej będzie ograniczyć się do Internetu. Tutaj szczególnie przydatny jest Facebook. Możesz na przykład założyć nowy temat na lokalnej grupie i poprosić o namiary na sprawdzonych fachowców.
Poczta pantoflowa
W niemal każdym brytyjskim mieście i miasteczku źródłem sprawdzonych informacji o wykonawcach różnych usług jest lokalny pub, ewentualnie sklep. Przejdź się do takiego miejsca, opisz swój problem i podpytaj, czy ktoś z pracowników nie zna odpowiedniego fachowca.
Nie szukaj. Niech sami się zgłoszą
W UK, podobnie jak w Polsce, bardzo dużą popularnością cieszą się internetowe wyszukiwarki fachowców, które odwracają role. Chodzi o to, że dzięki nim nie musisz kontaktować się z różnymi, przypadkowo znalezionymi firmami czy freelancerami i za każdym razem opisywać swój problem czekając na wycenę (co może nigdy nie nastąpić).
Tutaj po prostu rejestrujesz się na portalu i dodajesz ogłoszenie. Musisz dokładnie opisać, o jaką usługę Ci chodzi – na przykład:
Zlecę wymianę cieknącej baterii kuchennej wraz z przerobieniem odpływu wody.
Po dodaniu ogłoszenia pozostaje Ci już tylko czekać na konkretne oferty – te powinny się pojawić jeszcze tego samego dnia. Fachowcy zaproponują konkretne lub przybliżone stawki oraz termin realizacji. Możesz sprawdzić ich referencje wystawione przez poprzednich klientów, zapoznać się z opisami firm oraz zakresem ich specjalizacji.
Warto wiedzieć
Kontakt jest nawiązywany za pośrednictwem portalu, ponieważ pobiera on prowizje od fachowców.
Po wybraniu wykonawcy możesz go zatrudnić przez portal i umówić się na konkretny termin. Zwykle jednak ostateczna wycena jest dokonywana po oględzinach – no chyba, że zlecenie jest na tyle proste, że fachowiec może je wycenić tylko na podstawie opisu.
Poniżej znajdziesz przykłady portali, na których można dodawać zlecenia dla fachowców w UK:
- My Builder
- Check a Trade
- Buy with Confidence – to portal, na którym znajdziesz wyłącznie rekomendowanych fachowców
- Trust Mark
- Oferteo – coś dla tych, którym zależy na znalezieniu polskojęzycznego fachowca w UK
Ile kosztują usługi fachowców w UK?
Trudno jest tutaj podać jakieś konkretne stawki, bo to zależy od rodzaju usługi, zakresu prac, terminu ich realizacji, miejscowości. Zawsze najwięcej płaci się za pilne usuwanie nagłych awarii, zwłaszcza w nocy.
Poniżej znajdziesz przykładowe stawki za popularne usługi fachowców (za portalem Local Heroes):
- Naprawa cieknącego kranu – średnio 94 funty
- Uszczelnienie przeciekającej rury/złączki – średnio 99 funtów
- Naprawa przeciekającego grzejnika – średnio 100 funtów
- Wymiana toalety (tradycyjnej, bez stelaża podtynkowego) – średnio 195 funtów
- Naprawa/wymiana gniazdka elektrycznego – średnio 80 funtów
- Wymiana bezpiecznika – średnio 95 funtów
- Montaż lampy sufitowej – średnio 90 funtów
- Wymiana zamka w drzwiach wejściowych – średnio 130 funtów
Awaria w wynajmowanym mieszkaniu: co robić?
Jeśli nie jesteś właścicielem nieruchomości w UK, a tylko wynajmujesz mieszkanie lub dom, to o wszelkich awariach wymagające interwencji fachowca należy zawsze powiadomić landlorda. Chodzi nie tylko o to, że to jego własność i wypada go poinformować o usterce. Przede wszystkim zgodnie z brytyjskim prawem lokatorskim, landlord odpowiada za zdecydowaną większość napraw.
Zanim więc wydasz swoje ciężko zarobione pieniądze na fachowca, skontaktuj się z landlordem, poproś o przyjechanie na miejsce i o załatwienie sprawy. Landlord odpowiada między innymi za:
- Naprawy elementów konstrukcyjnych budynku;
- Naprawy elewacji;
- Naprawy urządzeń sanitarnych oraz instalacji wodnokanalizacyjnej;
- Naprawy urządzeń grzewczych, także bojlerów;
- Naprawy instalacji elektrycznej;
- Naprawy instalacji gazowej;
- Naprawy kominów i wentylacji;
- Naprawy szkód, do jakich doszło w trakcie prowadzenia innych zleconych przez landlorda robót;
Oczywiście istnieją wyjątki. Landlord nie będzie odpowiadać za szkody wyrządzone przez lokatorów, jeśli są one efektem ich umyślnego działania czy rażącego niedbalstwa. Jeśli na przykład zapomnisz zakręcić wodę w wannie lub nie zgłosisz odpowiednio wcześnie cieknącej baterii i dojdzie do zalania mieszkania oraz lokalu na niższej kondygnacji, landlord może Cię obciążyć kosztami – chociażby zatrzymując kaucję.
Wiele osób wynajmujących mieszkanie w UK dokonuje drobnych napraw na własną rękę – choćby po to, aby nie musieć kontaktować się z niesympatycznym landlordem czy zaoszczędzić czas lub po prostu ukryć swoje zaniedbania. Podkreślmy więc, że lokator ma do tego prawo, jeśli tylko umożliwia mu to umowa najmu.
Przykładowo: jeśli w umowie znajduje się zapis wyraźnie zabraniający dokonywania jakichkolwiek napraw bez porozumienia z landlordem, to lokator ma związane ręce.
Ważne telefony alarmowe
Awaria w domu czy w mieszkaniu może oznaczać nie tylko dyskomfort, ale także zagrożenie dla mieszkańców, sąsiadów i całego budynku. Dobrym przykładem będzie tutaj wyciek gazu. W kryzysowej sytuacji nie ma na co czekać i w pierwszej kolejności należy zadzwonić pod numer alarmowy przypisany do konkretnej służby ratunkowej. Są to:
- Pogotowie gazowe – +44 800 111 999 (czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu)
- Pogotowie elektryczne – nie ma jednego numeru dla całej Wielkiej Brytanii, ale całodobową pomoc w przypadku np. przerwy w dostawach prądu można uzyskać pod numer alarmowym 105;
W każdym innym przypadku, np. pęknięcie rury wodnej, od razu skontaktuj się z landlordem, który powie Ci, gdzie znajduje się zawór główny (o ile nie zrobił tego wcześniej) oraz ewentualnie powiadomi lokalną służbę wodociągową.
Na koniec ważna porada: jeśli nie będziesz zadowolony z jakości usługi wykonanej przez fachowca, poczujesz się oszukany lub padniesz ofiarą partacza, nie odpuszczaj mu. Takie przypadki można zgłaszać bezpośrednio do Citizens Advice pod numerem infolinii 03454 04 05 06 (od poniedziałku do piątku między 9 a 17).